Kierowane do użytkowników internetu reklamy Google Ads (dawniej AdWords) to system reklamowy firmy Google, dostępny w sieci wyników wyszukania oraz sieci reklamowej.
Reklamy wyświetlane są w przeznaczonych do tego sekcjach wyszukiwarki, a także na stronach partnerów reklamowych Google AdSense. Twoja kampania może być zatem widoczna obok wyników wyszukania w Google oraz na stronach www. Może także różnie wyglądać, dostosowując się do wymagań odbiorców. Reklama Google Ads może mieć formę:
Ze względu na zaawansowane możliwości targetowania grup docelowych, reklamy produktowe (podobnie jak kampanie w sieci wyników wyszukiwania) mogą być wyświetlane starannie dobranym grupom użytkowników.
Możesz wybrać odbiorców reklamy w zależności od ich wieku, płci, miejsca zamieszkania czy precyzyjnie określonych preferencji zakupowych!
Jednym z podstawowych atutów dobrze skonfigurowanej kampanii AdWords jest wysoka skuteczność tej formy reklamy w zwiększaniu sprzedaży.
Nieprzypadkowo kampanie produktowe w Zakupach Google są tak chętnie wybieraną formą promocji, gdy chcemy „podbić” sprzedaż konkretnego asortymentu. Kliknięcie w link powoduje natychmiastowe przeniesienie potencjalnego klienta na stronę sklepu internetowego, w którym może złożyć zamówienie i sfinalizować zakup.
Bardzo często reklamy Google wykorzystuje się również jako wsparcie organicznego pozycjonowania w sieci, aby szybko zwiększyć ruch na konkretnych podstronach serwisu www. Jest to ruch szczególnie wartościowy, bo generowany przez użytkowników zainteresowanych konkretną ofertą.
W odróżnieniu od działań pozycjonowania stron (SEO), na których efekty często przychodzi czekać nawet kilka miesięcy, kampanie Google Ads mogą przynieść rezultaty niemal natychmiast. Wiele zależy od skali i zasięgu reklamy, budżetu, a także od tego, jak bardzo konkurencyjna jest Twoja branża.
Stanowi najpopularniejszą wersję reklamy w modelu PPC. To właśnie o niej najczęściej myślą użytkownicy, używający określeń takich jak „reklamy Google Ads” czy „kampanie Adwords”. Standardowa promocja w sieci wyszukiwania ma formę komunikatu tekstowego i jest wyświetlana na czołowych miejscach w wyszukiwarce, nad wynikami organicznymi.
To, które miejsce zajmie komunikat reklamowy i czy w ogóle zostanie wyświetlony, zależy od wielu czynników, m.in.: doboru odpowiednich słów kluczowych oraz stawki za kliknięcie. Odpowiednio skonfigurowana treść promocyjna nie wyświetla się za każdym razem, lecz tylko wówczas, gdy korzystający z wyszukiwarki użytkownik zostanie przez system uznany za Twojego potencjalnego Klienta. Dlatego odpowiednia analiza dokonana przez specjalistów powie Ci więcej, niż suche fakty oparte na statystyce.
Sieć reklamową Google tworzą wszystkie serwisy należące do twórców największej globalnej wyszukiwarki (np. YouTube, Gmail), a także ponad 3 miliony zewnętrznych witryn i aplikacji partnerskich. Serwisy powiązane z wyszukiwarką odsprzedają swoją powierzchnię reklamodawcom, którzy mogą na nich umieszczać materiały graficzne w formie banerów. Istotnym elementem skutecznej kampanii w sieci reklamowej jest remarketing, czyli kierowanie komunikatów do osób, które wcześniej skorzystały już z Twojego serwisu lub w inny sposób poznały Twoją markę. Wykorzystując dane zebrane w formie list remarketingowych, możesz precyzyjnie dopasowywać komunikaty reklamowe do indywidualnych preferencji oraz potrzeb tych użytkowników.
System Google Ads umożliwia również wdrożenie kampanii produktowej, pozwalającej na skuteczną promocję konkretnego towaru lub usługi w sieci. Linki do produktów wraz ze zdjęciami publikowane są w sekcji Zakupów Google i różnią się od standardowej reklamy tekstowej - np. możliwością prezentowania bieżącej ceny produktu bez konieczności jej „ręcznego” aktualizowania. Reklama produktowa zakłada rozliczenie za efekty: koszty ponosisz dopiero wtedy, gdy użytkownik kliknie w komunikat i trafi do sklepu internetowego.
Kupujący, którym wyświetlane są kampanie produktowe, oszczędzają swój czas. Bezpośrednio z wyszukiwarki trafiają na kartę zakupową, co znacznie skraca cały proces i zmniejsza prawdopodobieństwo porzucenia koszyka. Promocja w Zakupach Google to także bardzo atrakcyjna forma eksponowania dostępnych aktualnie produktów w Twoim sklepie.
W Polsce YouTube stał się drugą najpopularniejszą wyszukiwarką internetową. Nic dziwnego, że tak wiele firm korzysta z możliwości reklamowania swoich produktów oraz usług w formie materiałów wideo, emitowanych przed oglądanymi przez użytkowników firmami. Kampanie wideo to sprawdzony sposób na zwiększenie sprzedaży, generowanie większego ruchu do strony czy budowanie świadomości marki wśród Klientów.
Precyzyjne możliwości kierowania reklamą pozwalają wyświetlać komunikaty tym użytkownikom YouTube’a, którzy spełniają kryteria przynależności do grupy docelowej. Warto w tym miejscu dodać, że reklama w YT może być kierowana nie tylko na konkretne grupy, ale również na tematy, słowa kluczowe czy dane demograficzne.
Techniczne aspekty konfiguracji kampanii Google Ads wymagają specjalistycznej wiedzy oraz doświadczenia. Dlatego nie warto ryzykować, najlepiej powierzyć cały proces ekspertom. Wybierając Online Media, zyskujesz pewność, że na sukces Twojej kampanii pracuje zespół najlepszych specjalistów.
Zgłębienie wszystkich aspektów reklamy AdWords z pewnością zajęłoby Ci mnóstwo czasu i wymagało wieloletniej praktyki. Zlecając kampanie Google Ads nam, nie musisz wkraczać w skomplikowane szczegóły i techniczne niuanse. Warto jednak zapoznać się ze znaczeniem podstawowych definicji oraz pojęć stosowanych przy konfigurowaniu, wdrażaniu oraz ocenianiu skuteczności komunikatu. Dzięki temu nie tylko lepiej poznasz środowisko, w jakim publikowane są Twoje treści, ale także dowiesz się, na co przeznaczamy Twój budżet i od czego zależy sukces kampanii.
Fraza lub zapytanie, na które wyświetlana jest reklama Google.
Na etapie konfigurowania kampanii istnieje możliwość dodawania lub wykluczania poszczególnych słów. Właściwy dobór słów kluczowych spowoduje, że Twój budżet nie będzie wykorzystywany na nietrafne kliknięcia!
Pod tym pojęciem kryją się po prostu emisje Twojej reklamy.
W systemie Google Ads komunikaty wyświetlają się za darmo, a koszty ponosisz dopiero przy kliknięciu w link lub baner. To wygodne i praktyczne rozwiązanie.
To wszelkie akcje polegające na przejściu na promowaną stronę po kliknięciu baneru lub linku.
Za każde wejście w modelu Pay Per Click Google nalicza opłaty zgodnie z ustaloną stawką, którą będziesz mógł elastycznie dopasować do swoich potrzeb.
Inaczej: współczynnik klikalności.
Służy do określania tego, jak często osoby, którym wyświetlany jest dany komunikat, klikają w reklamę. CTR obliczany jest według wzoru: liczba kliknięć / liczba wyświetleń.
Oznacza średni koszt za kliknięcie, czyli kwotę, jaką płacisz za reklamę dzieloną przez łączną liczbę kliknięć.
To ważny wskaźnik oceny rentowności Google AdWords, który pozwala lepiej przeanalizować skuteczność działań marketingowych.
Wskaźnik oznaczający średni koszt za 1000 wyświetleń Google Ads.
Średni CPM to wartość uwzględniana wyłącznie przy kampaniach banerowych oraz treściach wideo w YouTube. Mniej spotykana, ale wciąż bardzo praktyczna.
Pozwala wyliczyć średni koszt obejrzenia filmu reklamowego.
Średni CPV obliczany jest wg wzoru: łączny koszt wszystkich obejrzeń / liczba obejrzeń materiału wideo. Dzięki niemu jesteś w stanie zobaczyć, jak wiele płacisz i co z tego masz.
Całkowita liczba konwersji (czyli określonych, oczekiwanych działań wykonanych przez użytkowników, do których kierowana jest kampania), generowanych przez osoby trafiające na stronę internetową z reklamy.
ROAS (ang. Return On Ad Spend), to wskaźnik zwrotu z inwestycji w konkretne działania Google Ads lub pojedynczą reklamę.
Oblicza się go według wzoru: przychód / koszt x 100%. Pokazuje, jak wiele płacisz, by mieć efekty.