Aby wyróżnić się na lokalnym rynku, należy korzystać z nieco odmiennych form reklamy swojego biznesu niż firmy realizujące swoje usługi niezależnie od aktualnego miejsca przebywania klienta. Najbardziej obiecującym rozwiązaniem jest pozycjonowanie lokalne, czyli seria technik i metod umożliwiająca łatwe i szybkie znalezienie naszych produktów lub usług w konkretnej lokalizacji, w jakiej znajduje się użytkownik. Czym jest i jak działa pozycjonowanie lokalne, a także jakie są najbardziej skuteczne techniki, które może wdrożyć każda firma? Dowiesz się tego z naszego artykułu.
Co to jest pozycjonowanie lokalne
To rodzaj pozycjonowania nastawionego na rynek lokalny, czyli dane miasto lub województwo. Pozycjonowanie lokalne SEO pozwala na wyświetlenie strony w wynikach wyszukiwania powiązanych z terytorium, na którym dana firma prowadzi swoją działalność.
Może obejmować poprawienie widoczności zarówno w wynikach organicznych, jak i w Google Maps czy Profilu Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma). Właśnie dlatego dla uzyskania lepszej widoczności strony internetowej niezbędne jest wdrożenie kilku innych niż standardowe pozycjonowanie metod, które pozwolą na jej łatwiejsze wyszukanie pod kątem określonego regionu.
Jak działa pozycjonowanie lokalne stron
Pierwszym elementem, jaki ma znaczenie w przypadku SEO lokalnego, jest oczywiście stworzenie contentu uwzględniającego lokalizację danej firmy. Mowa tutaj głównie o nasyceniu frazami kluczowymi związanymi z działalnością marki, ale także o jej lokalizacji. Dzięki temu po wpisaniu w wyszukiwarce hasła „mechanik samochodowy Wrocław” Google automatycznie pokaże wyniki odpowiadające zarówno danej branży, jak i lokalizacji, w której poszukujemy specjalisty. Dzięki Google Maps czy Profilowi Firmy w Google użytkownik ma także praktycznie natychmiastowy dostęp do niezbędnych informacji, takich jak siedziba firmy czy telefon kontaktowy. Niezwykle ważne dla każdego z nas są także opinie, które są dostępne na liście wyników wyszukiwania, dzięki czemu nie musimy wchodzić na daną stronę i samodzielnie szukać potrzebnych nam informacji.
Google zbiera informacje nie tylko na temat zawartości samej strony internetowej, ale także użytkowników sieci. Pobierając dane na temat ich lokalizacji, jest w stanie trafniej zaproponować produkty lub usługi firm znajdujących się w tym samym regionie, w którym zalogowany jest aktualnie internauta. Dzięki temu rozwiązaniu nawet gdy klient nie wpisze w wyszukiwarce interesującej go frazy wraz z konkretnym miastem, algorytm Google będzie mógł automatycznie znaleźć najbardziej przydatne dla niego strony. Jest to szczególnie cenne rozwiązanie w przypadku osób podróżujących, które nie znają dobrze miejsca swojej wyprawy, a szybko muszą znaleźć firmę mogącą zaoferować niezbędne im usługi.
Pamiętajmy jednak, że pozycjonowanie lokalne to nie tylko konkretne miasto. Poszukując usług najbliżej swojego miejsca zamieszkania lub pobytu, użytkownicy często wpisują także nazwy dzielnic czy nawet ulic. Na to również powinniśmy być gotowi i odpowiednio dobierać frazy, biorąc pod uwagę intencje internautów. Powyższe objaśnienie jest przykładem lokalnego SEO w wersji mikro, a skoro takie istnieje, musi istnieć także jego wersja makro. Jej przykładem jest pozycjonowanie regionalne, czyli skupiające się na większych przestrzeniach, takich jak na przykład województwa czy szerzej rozumiane regiony – Bieszczady, Mazury czy Góry Sowie. SEO regionalne będzie, jak widać, niezwykle istotne w przypadku branży turystycznej, ale nie tylko.
Dla jakich firm szczególnie ważne jest pozycjonowanie lokalne
Zdecydowanie najlepiej sprawdzi się w przypadku lokalnych biznesów, które oferują swoje usługi wyłącznie w danym mieście czy województwie. Będą to zatem fryzjerzy, kosmetyczki, mechanicy, hydraulicy, dentyści, kwiaciarnie, biblioteki, baseny, siłownie, a także wszelkiego rodzaju lokale gastronomiczne czy hotele.
Dlaczego dla tych konkretnych branż znacznie ważniejsze jest pojawienie się w lokalnych, a nie ogólnych wynikach wyszukiwania? Przede wszystkim dlatego, że osoba mieszkająca w Poznaniu z pewnością nie będzie poszukiwała fryzjera czy mechanika samochodowego, który swoje usługi świadczy we Wrocławiu. Jest zatem oczywiste, że pozycjonowanie lokalne nastawione jest na biznesy świadczące swoje usługi na ograniczonym terytorium. Zdarza się, że SEO lokalne nie będzie dotyczyć wyłącznie konkretnych miast, ale województw. Jest tak na przykład w przypadku firm budowlanych, które zlecenia realizują na większym terenie.
Sposoby na lepsze wyniki dla firm lokalnych w Google
Od tego, czy strona pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania, zależy sukces każdej firmy. Do podstawowych zasad, które pomogą w wyższym pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania, należą:
1. Tworzenie treści zgodnie z zasadami SEO – dbanie o odpowiednie formatowanie, a więc optymalną długość akapitów, czytelną wielkość czcionki, nagłówki H1, metaopisy, stosowanie fraz kluczowych, a także unikalność tworzonych treści. To wszystko metody, które nie tylko wpływają na bardziej komfortowe zapoznanie się z ofertą, ale także pomagają w uzyskaniu lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.
2. Regularne dodawanie nowych treści – pozwala na rozbudowę witryny, ale także wpływa na postrzeganie Twojej marki jako eksperta w danej dziedzinie. Pamiętaj, aby nie przesadzać z długością tekstów opisujących ofertę. Zamiast nich możesz stworzyć bloga, na którym odpowiesz na każde pytanie nurtujące Twojego klienta, wplatając jednocześnie treści z odpowiednimi frazami, dzięki czemu zadbasz o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
3. Tworzenie treści evergreen – inaczej zwanych wiecznie zielonymi treściami, które nawet w ciągu kilku lat nie tracą na aktualności. Można je stworzyć do praktycznie każdej branży, jednak należy pamiętać także o ich aktualizacji co jakiś czas.
4. Zadbanie o szybkość działania strony – wszystkie grafiki, filmy, ale także teksty na Twojej stronie powinny „ważyć” jak najmniej, aby nie dopuścić do sytuacji, w której użytkownik jest zmuszony opuścić stronę, ponieważ ta zbyt wolno się ładuje lub całkowicie odmawia posłuszeństwa.
5. Zadbanie o UX – użyteczność strony jest niezwykle ważna, ponieważ głównie od niej zależy to, czy klient na niej pozostanie, czy zrezygnuje z zapoznawania się z ofertą. Jest połączeniem przyjaznego interfejsu, intuicyjności nawigacji, łatwości obsługi oraz ogólnego komfortu użytkownika.
6. Stworzenie Profilu Firmy w Google – to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania lokalnego. Wizytówka z naszym adresem, numerem telefonu, adresem mailowym oraz godzinami otwarcia nic nas nie kosztuje, a może skutecznie zwiększyć rozpoznawalność i ruch na stronie. Pamiętajmy, aby dokładnie zweryfikować, czy wprowadzone dane są poprawne!
7. Zadbanie o pozytywne opinie – kolejny, niezwykle ważny element, który pozwala nam cieszyć się lepszą rozpoznawalnością, ale także reputacją wśród lokalnej społeczności. Ważne, aby opinie dostępne na naszej stronie lub wizytówce Google były wiarygodne. Wpływa to nie tylko na pozycję w wynikach wyszukiwania, ale także pomaga potencjalnym klientom podjąć decyzję o skorzystaniu z naszych usług.
8. Obecność w wizytówkach NAP i katalogach lokalnych – im częściej nasza marka będzie pojawiała się na różnego rodzaju stronach internetowych, tym lepiej wpłynie to na naszą rozpoznawalność, wiarygodność oraz pozycję w SERP. Zadbajmy więc o naszą obecność w wizytówkach NAP oraz katalogach, dzięki którym wzrośnie nie tylko ruch na naszej stronie, ale także realna liczba klientów.
9. Stworzenie strony w wersji mobile – warto zauważyć, że zdecydowanie większa liczba użytkowników sieci przegląda treści za pomocą urządzeń mobilnych. Niezwykle ważny jest także fakt, że tendencja ta z roku na rok rośnie. Często poszukujemy produktów lub usług, gdy jesteśmy w podróży. Zadbajmy więc o to, aby zarówno lokalna społeczność, jak i osoby przyjezdne w łatwy i wygodny sposób mogły zapoznać się z naszą stroną internetową.
Wszystkie wyżej wymienione metody pozwolą zwiększyć ruch na naszej witrynie, a także zdobyć grono nowych klientów. Techniki te pomogą także wpłynąć na rozpoznawalność naszej marki oraz jej reputację. Od czego więc zaczniesz?