Pozycjonowanie
22 czerwca 2022
Optymalizacja strony internetowej – 5 najważniejszych czynników rankingowych Google

Chcesz, żeby Twoja witryna pokazywała się wysoko w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe? W takim razie musisz popracować nad jej pozycjonowaniem. Jeśli jest to dla Ciebie „czarna magia”, zleć to zadanie profesjonalistom. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, abyś dowiedział się czegoś na ten temat. W dzisiejszym artykule przybliżymy Ci niezwykle istotny element SEO, jakim jest optymalizacja strony internetowej.

Na czym polega optymalizacja strony internetowej?

Samo słowo „optymalizacja” przewija się w wielu tematach związanych z pozycjonowaniem stron internetowych. Termin ten oznacza zorganizowanie pewnych działań i procesów, które mają na celu wyeliminowanie błędów i osiągnięcie jak najwyższej efektywności przy jak najmniejszym nakładzie pracy. Można zatem powiedzieć, że optymalizacja strony internetowej to wprowadzenie poprawek do jej funkcjonowania, aby lepiej „pracowała” na swoją wyższą pozycję w wyszukiwarce.

Dzięki prawidłowo wykonanym pracom optymalizacyjnym algorytmy wyszukiwarki lepiej zrozumieją i ocenią witrynę. Na sklasyfikowanie jej w wynikach wyszukiwania wpływają konkretne czynniki, które nazywane są czynnikami rankingowymi Google. Dzielimy je na off-site (dotyczące działań poza obrębem witryny) oraz on-site (w obrębie witryny). W tej chwili skupiamy się na tych drugich, czyli on-site.

Sięgnijmy do źródła, czyli kod HTML witryny

Kod HTML witryny optymalizuje się po to, aby algorytmy wyszukiwarki nie miały kłopotu z poruszaniem się po niej i dotarciem do wszystkich jej treści. Powinien zawierać nagłówki HTML (na przykład każdy URL powinien mieć własny H1) oraz meta tagi, które z punktu widzenia robotów Google zawierają ważne dane na temat witryny. Istotne jest też dopracowanie adresów URL – zarówno strony głównej, jak i wszystkich podstron. Powinno być w nich jak najmniej znaków interpunkcyjnych, za to może znaleźć się tam słowo kluczowe, na które chcesz pozycjonować stronę. Oprócz tego należy zadbać o plik robots.txt, którego zadaniem jest wskazanie robotom Google, na jakie podstrony mogą się dostać, a na jakie mają wzbroniony wstęp.

W przypadku zmiany adresu domeny trzeba zoptymalizować przekierowania, ponieważ Google nie przejdzie przez więcej niż pięć przekierowań. Ogólna zasada jest też taka, że kod HTML witryny nie powinien mieć zbyt dużej objętości.

Wróćmy na chwilę do nagłówków – H1-H3 mają kluczowe znaczenie dla pozycjonowania, ponieważ pozwalają robotom Google nawigować wśród treści witryny i zrozumieć, co jest w nich opisane. Aby je zoptymalizować, możemy umieszczać w nich słowa kluczowe, dzięki którym algorytmy lepiej odczytają wartość i tematykę witryny. Spójrzmy na nie również z perspektywy użytkownika: dzięki nagłówkom czytelnikom także łatwiej jest przeskanować treści.

Jeśli kod HTML, to i optymalizacja grafik!

Przy okazji pracy nad kodem HTML nie można pominąć też kwestii grafik. Należy zwrócić uwagę na ich jakość oraz szybkość ich ładowania. Wykadruj zdjęcia tak, by przedstawiały tylko to, co najważniejsze w świetle innych treści. Dostosuj ich wymiary do szablonu witryny. Aby podnieść jakość, zastąp grafiki z rozszerzeniem .GIF i .JPG – grafikami z rozszerzeniem .PNG.

Optymalizacja obrazów może oznaczać również dodanie do nich atrybutów ALT, czyli alternatywnych opisów. Mają przedstawiać to, co znajduje się na obrazku, żeby roboty Google mogły zrozumieć zawartość zdjęcia i wziąć ją pod uwagę przy indeksowaniu witryny. Przy okazji możemy w nich umieścić ważne frazy i tym samym wspierać pozycjonowanie strony.

Optymalizacja linków wewnętrznych

Jeśli mówimy o bardziej technicznych aspektach pozycjonowania strony, to oprócz wprowadzania poprawek do kodu oraz optymalizacji grafik, należy zadbać o linki wewnętrzne. Są to odnośniki, które prowadzą do podstron Twojej witryny. Aby algorytmy Google swobodnie poruszały się po całej witrynie, a dzięki temu miały szansę dotrzeć do najbardziej wartościowych zakładek, wszystkie linki wewnętrzne muszą być dopracowane.

Muszą być pozbawione błędów oraz występować w zapisie tekstowym, czyli w hiperłączach. Z pewnością na żadnej stronie internetowej nie spotkałeś się z sytuacją, w której zamiast odnośników do podstron takich jak „O nas” czy „Kontakt” i zatytułowanych w ten właśnie sposób były wklejone długie linki. Nie tylko przeciętny użytkownik nie byłby w stanie poruszać się po takiej witrynie, ale i roboty Google miałyby z tym kłopot, co jest bardzo niekorzystne dla pozycjonowania.

Należy zwrócić również uwagę na to, by linki nie były bezwartościowe – nie powinny prowadzić do pustych podstron. Taką sytuację w witrynie można porównać do ślepej uliczki. To jednak nie wszystko, bowiem równie niekorzystne są podstrony, które zawierają błędy, na przykłady typu HTTP 404.

Optymalizacja treści na stronie internetowej

Jak to mawiają w świecie SEO: „Content is king!”, czyli treść jest na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o SEO. Stanowi niezwykle ważny czynnik rankingowy Google i nie można obyć się bez jej zoptymalizowania. Dla ułatwienia przedstawimy Ci kilka najważniejszych zasad dotyczących optymalizacji treści pod SEO.

1. Unikalność

Treść powinna być oryginalna. Nie może być skopiowana z innych źródeł ani nawet z innych podstron Twojej własnej witryny.

2. Tematyczność

Pisz na tematy oscylujące wokół Twojej działalności oraz słów kluczowych, na które chcesz się pozycjonować.

3. Frazy / słowa kluczowe

Zawsze powinny znajdować się w publikowanych treściach w całej witrynie. Pamiętaj jednak, aby przestrzegać zasad nasycania treści frazami, ponieważ ich nadmiar może być postrzegany przez algorytmy Google jako spam i wywołać efekt odwrotny do zamierzonego.

4. Świeżość

Pamiętaj, by na bieżąco aktualizować treści! Co jakiś czas powinno się pojawiać coś nowego w Twoim serwisie. Najłatwiej w tym celu będzie założyć i prowadzić bloga branżowego, którego teksty będą wiązały się z tematyką witryny oraz działalnością Twojej firmy.

5. Formatowanie

Każda treść musi być przede wszystkim czytelna i przystępna dla użytkownika. Google jako priorytet traktuje bowiem dobro użytkowników! Zwróć zatem uwagę na wielkość czcionki, podział tekstu na akapity i śródtytuły. Dzięki śródtytułom łatwiej będzie nie tylko odczytać, ale i zrozumieć treści. Warto również stosować wypunktowania oraz dodać ciekawe grafiki.

„Serce” świata SEO, czyli słowa kluczowe

Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych w zasadzie nie mają racji bytu bez odpowiednio dobranych słów kluczowych. To one są środkiem do bycia odnalezionym przez użytkowników w wyszukiwarce Google. Umieszczamy je w wielu strategicznych miejscach witryny. Należy starannie je wybrać, biorąc pod uwagę nie tylko ich popularność wśród szerokiego grona użytkowników, ale też wśród Twoich grup docelowych (targetu). Istotna jest również konkurencyjność wybranej frazy – jeśli pozycjonują się na nią strony „gigantów”, to warto zastanowić się, czy Twoja witryna ma szansę z nimi wygrać w bitwie o pozycję w wynikach wyszukiwania.

Słowa kluczowe muszą idealnie odzwierciedlać zawartość Twojej witryny. Nie mogą być ani zbyt ogólne, ani zbyt szczegółowe, choć największą szansę na sukces mają tzw. frazy long tail – czyli z długim ogonem, dość opisowe. Przykładem frazy long tail jest „czerwona sukienka wieczorowa maxi” (zamiast „sukienka wieczorowa”) albo „najlepsza meksykańska restauracja w Gdańsku” (zamiast po prostu „restauracja”). Kwestia wyboru słów kluczowych jest oczywiście bardzo indywidualna dla każdej witryny, jej tematyki i profilu działalności.

Zamów audyt SEO już dziś!

Jeśli po zapoznaniu się z powyższymi wskazówkami masz wątpliwości, czy Twoja strona internetowa jest prawidłowo zoptymalizowana pod pozycjonowanie, koniecznie poddaj ją wnikliwej analizie. Twoja witryna może sama pracować na swój sukces i promować Twoją firmę. Nie wahaj się ani chwili, by zwrócić się o pomoc do profesjonalistów – zyskasz pewność, że witryna będzie przeanalizowana bardzo dokładnie i trafnie. Zgłoś się do OnlineMedia i umów się na kompleksowy audyt SEO. Pozycjonowanie stron to nasza specjalność.