Pozycjonowanie
19 czerwca 2022
Jak sprawdzić pozycję swojej strony w Google?

Prowadzisz biznes w Internecie? A więc każdego dnia bierzesz udział w wyścigu, w którym trudno o jednoznacznego zwycięzcę. Między witrynami trwa nieustanna walka o bycie w TOP 10, czyli na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google. Przeprowadzasz optymalizację pod kątem SEO, dbasz o unikatową zawartość, planujesz strategię dobrego linkowania. Aby wszystkie te działania okazały się efektywne, potrzebujesz czegoś jeszcze – wiedzy na temat tego, jak sprawdzać pozycję strony w Google.

Top of the top – miejsce w rankingu

Jak najwyższa pozycja w wynikach wyszukiwania – do tego dąży każdy, kto ma stronę internetową. Google to środowisko niezwykle zmienne, ale przy tym wszystkim dość usystematyzowane. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę wskazówki dla webmasterów, na podstawie których określa się pozycję w rankingu wyszukiwarki. Wiesz, w czym rzecz, ponieważ jako uczestnik wyścigu dbasz o to, aby witryna internetowa prezentowała się jak najlepiej.

Robisz wszystko, co w Twojej mocy, ale mimo to nie masz pojęcia, jak sprawdzić pozycję strony w Google? Czas się tego dowiedzieć.

Wysoka pozycja – dlaczego to tak ważne?

Zdajesz sobie sprawę, że widoczność w wynikach wyszukiwania świadczy o „być albo nie być” w Internecie. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, dlaczego to tak istotne? To proste – z Google korzystają Twoi klienci. I jest ich całe mnóstwo. Wpisują frazę w okno zapytania i oczekują, że otrzymają natychmiastowy rezultat. Nie wystarczy jednak, że na któreś z zapytań odpowiedzią stanie się Twoja strona. Istotne, aby pojawiła się na liście pierwszych wyników wyszukiwania. A im wyższa pozycja w rankingu, tym większe prawdopodobieństwo, że klient wybierze właśnie Ciebie!

SERP: lista wyników wyszukiwania

Działanie Google jest stosunkowo proste. Użytkownik wpisuje w okno frazę – czyli zapytanie składające się z tzw. słów kluczowych, innych dla każdej branży. Po jego otrzymaniu wyszukiwarka w ułamku sekundy wertuje zasoby sieci w poszukiwaniu rozwiązań, które usatysfakcjonują użytkownika sieci, a zatem podsuną mu najlepszą odpowiedź z możliwych. Jego oczom ukaże się strona z listą najtrafniejszych wyników, którą nazywa się SERP (skrót od ang. Search Engine Results Page). Dla użytkownika najbardziej liczy się kilka pierwszych miejsc – rzadko przechodzi do drugiej czy trzeciej strony, bo jeśli odpowiedzi nie znalazł już na początku, to czemu miałaby kryć się dalej.

I właśnie to jest celem każdego, kto chce być widoczny w Internecie – jak najwyższe miejsce w wynikach SERP.

Jak sprawdzić pozycję w Google

Istnieje kilka patentów, dzięki którym sprawdzisz swoją pozycję w Google. Niektóre z nich są banalnie proste, inne wymagają zastosowania nieco bardziej zaawansowanych strategii.

  1. Wyrażenie kluczowe

Jedną z najprostszych, ale zarazem najbardziej czasochłonnych metod jest wpisanie frazy kluczowej, a następnie przejrzenie wyników wyszukiwania. Sprawdzasz w ten sposób, czy strona wyświetla się na konkretne wyrażenia. Zanim jednak wykorzystasz ten patent, zadbaj o to, aby Google nie skojarzył zapytania z Twoją lokalizacją, pocztą e-mail czy historią wyszukiwania. Jego celem jest przecież dostarczenie Ci jak najlepiej dopasowanych wyników, prawda? System można „oszukać”, czyszcząc zasoby przeglądarki lub korzystając z trybu incognito.

  1. Google Search Console

Darmowe narzędzie, z którego być może korzystasz w innych celach, okaże się przydatne podczas sprawdzania obecności w Google. Czekają tam na Ciebie tak ciekawe informacje, jak ranking wybranych słów kluczowych, średnia pozycja strony internetowej w określonym przedziale czasowym czy rodzaj zapytań, na jakie wyświetla się witryna.

  1. Darmowe narzędzia do sprawdzania pozycji

Istnieje mnóstwo ogólnodostępnych narzędzi, przy pomocy których można sprawdzić pozycję strony internetowej w Google. Wskazują one m.in. liczbę fraz, na które wyświetla się witryna (w ujęciu dziennym, tygodniowym, miesięcznym), czy umożliwiają filtrowanie wyrażeń kluczowych. Działanie jest banalnie proste: w wielu przypadkach wystarczy wpisać nazwę domeny oraz zaproponować kilka fraz, na które strona się wyświetla. Po przeanalizowaniu uzyskanych w ten sposób wyników dowiesz się wszystkiego na temat widoczności w SERP.

  1. Płatne narzędzia do sprawdzania pozycji

Możesz zdecydować się też na bardziej zaawansowane, płatne narzędzia do analizowania widoczności strony. To rozwiązanie polecane właścicielom większych firm oraz tym, którym zależy na pozyskaniu dokładniejszych analiz. Narzędziem najczęściej sugerowanym przez specjalistów SEO jest Senuto, choć istnieje znacznie więcej możliwości.

Trzymaj rękę na pulsie i bądź widoczny

Stałe monitorowanie wyników SERP i sprawdzanie, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania znajdujesz się w danym czasie, to czynności pozwalające lepiej zarządzać witryną. Pamiętaj, że Google to środowisko zmienne – to, że dziś jesteś na pierwszym miejscu, nie oznacza, że taką samą pozycją będziesz mógł pochwalić się za tydzień. Prowadzenie strony internetowej to nieustanny wyścig – ale jakże przy tym satysfakcjonujący!