Pozycjonowanie
18 czerwca 2022
Jak dodać i optymalizować wizytówkę w Google Maps?

Rozwój technologii i praktycznie nieograniczony dostęp do sieci sprawiły, że to właśnie do Google kierujemy pierwsze kroki, gdy chcemy znaleźć w pobliżu restaurację, sklep, hotel, salon kosmetyczny i wiele innych miejsc. Jeśli prowadzisz firmę, koniecznie musisz zadbać o to, by potencjalny klient mógł znaleźć w internecie informacje na temat Twojego biznesu. Jednym z elementów, o który należy zadbać w pierwszej kolejności, jest wizytówka w Google.

Dodawanie firmy do Google Maps

Może się wydawać, że stworzenie takiej wizytówki wymaga sporej wiedzy – nic bardziej mylnego. Owszem, do jej optymalizacji i pozycjonowania przyda się pomoc osoby, która ma w tym doświadczenie. Jednak sam proces dodania wizytówki jest prosty i przyjemny – konfigurator tak naprawdę sam przeprowadzi Cię przez kolejne kroki.

  1. Stwórz konto Google

Bez tego nie ruszymy! Podstawę do wszelkich działań na Mapach Google stanowi posiadanie konta Google – możesz w tym celu założyć całkiem nowe konto lub stworzyć powiązanie z już istniejącym, dowolnym, należącym do Ciebie adresem e-mail. Trwa to chwilę, a daje Ci dostęp do wielu usług giganta z Mountain View. Wystarczy wejść na stronę logowania, wybrać opcję „Utwórz konto”, a konfigurator podpowie dalsze kroki.

  1. Dodaj swoją firmę do Google Maps

Jak dodać firmę do Google Maps? Jest kilka sposobów. Możesz wejść bezpośrednio na stronę https://www.google.com/maps i tutaj masz kilka opcji do wyboru. Wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszki w dowolne miejsce na mapie i skorzystać z funkcji „Dodaj swoją firmę”. Można też w pasku wyszukiwania wpisać lokalizację przedsiębiorstwa i wybrać z menu po lewej stronie „Dodaj swoją firmę”. Innym sposobem jest bezpośrednie przejście do opcji „Dodaj swoją firmę” dostępnej w górnym, lewym menu. Po wybraniu tej funkcji nastąpi przekierowanie do Profilu Firmy w Google (wcześniejsza nazwa to Google Moja Firma). Nie ma też przeszkód, by od razu przejść na tę stronę i rozpocząć proces dodawania wizytówki.

Teraz czas na podanie najważniejszych informacji!

  1. W pierwszej kolejności należy wpisać nazwę firmy, która będzie się wyświetlała użytkownikom (pamiętaj, że musi być ona zgodna z oficjalnymi wytycznymi Google!). Obowiązkowe jest też podanie kategorii, która jak najlepiej odzwierciedla charakter prowadzonej działalności. Co istotne, w wizytówce można wybrać jedynie kategorię z listy, nie ma opcji jej samodzielnego wpisania.
  2. Następnie wyświetli się pytanie o to, czy chcesz podać w wizytówce lokalizację przedsiębiorstwa. Jeśli działasz stacjonarnie, jak najbardziej skorzystaj z tej opcji i wskaż dokładny adres.
  3. Bardzo możliwe, że w tej samej lokalizacji swoją siedzibę mają już inne przedsiębiorstwa. Jeśli tak będzie w Twoim przypadku, wyświetlą Ci się informacje o ich wizytówkach z pytaniem, czy to Twoja firma. Jeżeli to będą inne przedsiębiorstwa, kliknij „Ta opcja nie pasuje” i przejdź do kolejnego kroku.
  4. Co dalej? Google zapyta Cię, czy obsługujesz klientów także poza wskazaną lokalizacją. Jeśli oferujesz usługi z dostawą, warto zaznaczyć w wizytówce obszar działania.
  5. Następnie pojawi się prośba o podanie numeru telefonu oraz adresu URL firmowej strony. Zadbaj o to, by podać aktualny numer oraz poprawny adres witryny internetowej.
  6. W kolejnym kroku wyświetli się okienko z pytaniem o to, czy chcesz otrzymywać wskazówki dotyczące zwiększania widoczności firmy w Google – wybór należy do Ciebie.
  7. Na koniec czas na weryfikację – to niezbędne działanie, by wizytówka zaczęła wyświetlać się użytkownikom. W zależności od różnych czynników może być dostępna weryfikacja kartką pocztową (na adres przedsiębiorstwa zostanie wysłana kartka z kodem, który następnie należy wpisać w panelu edycji), telefoniczna bądź mailowa. Czasami zdarza się, że zostaje udostępniona weryfikacja natychmiastowa – co oznacza, że wpis zaczyna się od razu wyświetlać i nie ma potrzeby dodatkowej weryfikacji.

OK, wiesz już jak stworzyć wizytówkę. A jak ją zoptymalizować?

Na początek polecamy zapoznać się z wytycznymi Google. Znajdziesz w nich cenne wskazówki na temat tego, jak uzupełnić wizytówkę. Trzeba bowiem pamiętać, by przestrzegać zasad dotyczących zapisu nazwy, adresu, opisu i nie tylko. Ale to nie wszystko! By zwiększyć widoczność biznesu w Google Maps i wyszukiwarce internetowej, warto w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje nam wizytówka.

W tym celu polecamy:

  • dodawanie zdjęć,
  • systematyczne publikowanie wpisów i dodawanie produktów,
  • dbanie o aktualność informacji na temat godzin pracy,
  • pozyskiwanie opinii od zadowolonych klientów i odpowiadanie na nie (tutaj należy pamiętać o tym, żeby odpowiadać także na negatywne opinie – niech żaden z użytkowników nie pozostanie bez odpowiedzi),
  • stworzenie unikalnego opisu działalności,
  • dbanie o aktualne atrybuty – możesz zaznaczyć dodatkowe informacje dotyczące np. płatności, dostawy, zakupów stacjonarnych, dostępności wejścia dla osób z niepełnosprawnością i wielu innych (tutaj zalecane jest stałe monitorowanie i weryfikowanie atrybutów, ponieważ mogą być one dodawane na podstawie odpowiedzi zewnętrznych użytkowników).

Podsumowanie

Wizytówka firmy w Google to darmowa usługa, która pozwala na zwiększenie widoczności informacji o działalności wśród użytkowników sieci. Samo jej stworzenie nie jest czasochłonne – jedynie w przypadku weryfikacji za pomocą kodu z kartki pocztowej proces ten może potrwać nawet kilka tygodni. Gdy już zweryfikujesz wpis, należy pamiętać o tym, by systematycznie sprawdzać i aktualizować zamieszczone w nim informacje, a także korzystać z dodatkowych możliwości typu dodawanie zdjęć, produktów, publikowanie wpisów, odpowiadanie na opinie i inne.

Jeśli Twojej firmy wciąż nie ma na Mapach Google, najwyższa pora to zmienić!