Współczesny świat — a przynajmniej jego komercyjna odsłona — przyzwyczaił nas do niemal natychmiastowej gratyfikacji. Płacąc za towar lub usługę, zazwyczaj oczekujemy natychmiastowego efektu, a dostawcy i producenci prześcigają się w sposobach na to, by zapewnić swoim klientom upragniony zastrzyk endorfin. Promocja własnej witryny w sieci nie wpisuje się jednak w ten trend. Przeciwnie — marketing internetowy to proces złożony i długotrwały, a wymierne rezultaty są efektem wielu systematycznie powtarzanych działań. Ile trwa pozycjonowanie strony w Google? Kiedy Twoja witryna zawita wreszcie do TOP 10? Po jakim czasie możesz spodziewać się wzrostu liczby wyświetleń? Zacznijmy od początku.
Maraton a nie sprint — jak długo trwa pozycjonowanie strony
Choć powyższe porównanie zaczerpnięte wprost ze świata lekkiej atletyki jest już nieco już wyświechtane, doskonale oddaje charakter pozycjonowania strony w Internecie. Promocja witryny oraz wspinaczka w rankingu Google to proces niezwykle czasochłonny, który wymaga wielu skoordynowanych ze sobą działań na poziomie samej domeny (on-site) oraz poza nią (off-site). Link building, regularny dopływ wartościowych treści, optymalizacja technicznej warstwy serwisu czy działania marketingowe na innych kanałach (np. w mediach społecznościowych) — to wszystko wymaga nie tylko czasu i specjalistycznej wiedzy, ale także odpowiedniego planowania i sporej dozy systematyczności.
Ile trwa pozycjonowanie w Google? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie — to, jak długo będziesz czekać na rezultaty, uzależnione jest od wielu różnych czynników (o czym za chwilę). Minimalny czas oczekiwania na pierwsze efekty to około trzy miesiące pracy, jednak kluczowe są tutaj racjonalne oczekiwania oraz dobra komunikacja z agencją SEO. Warto jednocześnie pamiętać, że owe efekty to temat równie złożony jak samo pozycjonowanie strony — nie skupiaj się na pojedynczych wskaźnikach, zamiast tego spójrz na sprawę z nieco szerszej perspektywy.
Czy to oznacza, że nie ma natychmiastowych sposobów na promocję witryny w internecie? Nie do końca. Płatne kampanie Google Ads wprowadzą Twoją stronę na najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania właściwie od razu. Jeśli jednak mowa o wypracowaniu organicznego ruchu — bez uciekania się przy tym do niedozwolonych metod, czyli tzw. Black Hat SEO — skuteczne pozycjonowanie serwisu zwyczajnie musi trochę potrwać.
Co wpływa na czas pozycjonowania strony internetowej
Każdy przypadek jest nieco inny, a to, jak długo trwa wypromowanie witryny w Google, zależy od wielu różnych parametrów. Oto najważniejsze z nich:
- aktualne wyniki Twojej witryny — punkt wyjścia jest tutaj bardzo istotny,
- docelowy zasięg — rynek lokalny zazwyczaj pozwala na uzyskanie nieco szybszych rezultatów,
- budżet — efekty rosną wprost proporcjonalnie do wysokości inwestowanych środków,
- historia i kondycja domeny — przestarzała warstwa techniczna, słaba optymalizacja czy ewentualne kary ze strony Google działają na Twoją niekorzyść,
- rodzaj branży i konkurencyjność — im bardziej niszowy rynek, tym szybciej możesz spodziewać się efektów,
- doświadczenie i kompetencje agencji SEO — pracując z profesjonalistami, zyskasz więcej.
Ten wyścig wymaga cierpliwości
Powierzając pozycjonowanie strony agencji SEO, możesz liczyć na wsparcie profesjonalistów oraz kompleksowe doradztwo na każdym etapie przedsięwzięcia. Nawet wtedy warto jednak uzbroić się w cierpliwość — wypromowanie serwisu w Google to długotrwałe przedsięwzięcie, a jasne określenie realnych celów to klucz do owocnej współpracy.
Więcej wartościowych treści z pogranicza SEO, marketingu internetowego i najnowszych trendów znajdziesz w pozostałych artykułach, które czekają na Ciebie na naszym blogu!