Pozycjonowanie
20 czerwca 2022
Czy samodzielne pozycjonowanie stron się opłaca?

Na postawione w tytule naszego wpisu pytanie trudno odpowiedzieć. W teorii pozycjonowanie witryny na własną rękę jest oczywiście możliwe, ale – jak to zwykle bywa – diabeł tkwi w szczegółach. Jeśli więc rozważasz, czy podjąć się takiego zadania, warto, żebyś wiedział, że czeka Cię wiele trudu, a efekty mogą nie być tak zadowalające, jak sobie założyłeś. Pod koniec artykułu będziesz mógł zdecydować, czy samodzielne dbanie o widoczność strony w wynikach wyszukiwania jest zajęciem dla Ciebie.

Czym jest pozycjonowanie

Na początku spróbujmy jednak ustalić, czym jest pozycjonowanie stron i sklepów internetowych. Jest to termin, z którym zapewne spotkałeś się wielokrotnie. Nic dziwnego – pozycjonowanie w cyfrowym świecie to powszechne zjawisko. Terminem tym określamy szereg działań, których celem jest zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarkach, czyli uzyskanie jak najlepszej pozycji spośród setek innych stron o podobnym profilu.

Samodzielne pozycjonowanie – dobrze się do tego przygotuj!

Jako że na pozycjonowanie składa się wiele działań, zadanie to powierzamy zazwyczaj specjalizującym się w marketingu online zespołom i agencjom. Co jeśli nie chcemy angażować specjalistów? Wówczas pozostaje nam wypracowanie własnych metod. Jeśli więc chcesz spróbować swoich sił na tym polu, w pierwszej kolejności dobrze się przygotuj. Zacznij od zdobycia wiedzy na temat pozycjonowania. Możesz sięgnąć po książki, artykuły, wziąć udział w szkoleniu oraz zaglądać na branżowe blogi poświęcone temu zagadnieniu. Jeśli masz już jakąś wiedzę na temat pozycjonowania, tym lepiej! Będziesz mógł szybciej przejść do następnego etapu, czyli konkretnych działań.

Pozycjonowanie zacznij od początku, czyli… od słów kluczowych

Od czego powinieneś zacząć? Od analizy własnej działalności, specyfiki branży oraz audytu witryny. Ustal, jakie są Twoje priorytety, co wyróżnia Twój biznes, co chcesz sprzedawać i jak chcesz, żeby postrzegali Cię potencjalni klienci. Na bazie porządnej autoanalizy będziesz mógł łatwiej wyłonić słowa kluczowe. Tzw. keywords to inaczej frazy czy wyrażenia, które zwiększą szansę na to, że potencjalni klienci trafią przez wyszukiwarkę prosto do Twojej witryny. Wybierz takie słowa kluczowe, które są powiązane z produktami, kategoriami czy usługami. Wczuj się w rolę klienta. Pomyśl, czego może oczekiwać od asortymentu i co może w związku z tym wpisać w okienko wyszukiwarki. Wypisane frazy uporządkuj i pogrupuj w tematy. Usystematyzowanie słów kluczowych ułatwi Ci w późniejszym etapie przygotowanie wartościowych treści na stronę.

W trakcie poszukiwania najlepszych fraz możesz posłużyć się również dostępnymi darmowymi narzędziami online, które dadzą Ci odpowiedź na pytanie, które ze słów mają potencjał. Wypróbuj planer słów kluczowych od Google, zajrzyj na Anwer The Public czy Keyword Tool. Pamiętaj, żeby nie pozycjonować się na najpopularniejsze frazy – to domena „wielkich graczy” i agencji marketingowych z gigantycznymi budżetami. Swojej szansy upatruj w słowach mniej oczywistych lub rozbudowanych. Frazy long tail składające się z co najmniej trzech słów to duża szansa dla każdego poszukującego swojej szansy na zwiększenie widoczności witryny.

Co zrobić z gotową listą keywords? Następnym krokiem w samodzielnym pozycjonowaniu strony będzie stworzenie treści zawierających wyłonione frazy. Przygotuj opisy produktów, poszczególnych kategorii czy wpisy na blog. Nie rób tego na chybił trafił. Rozwaga wskazana jest i w tym przypadku. Frazy muszą być rozdzielone między poszczególne zakładki zgodnie z tematycznością podstron.

Dbamy o dobre linkowanie strony. Jak zrobić to samemu?

Wiesz już, jak znaleźć słowa kluczowe i jak wykorzystywać je w trakcie tworzenia contentu na stronę. Skuteczne pozycjonowanie to jednak coś znacznie więcej. Co jeszcze możesz zrobić samodzielnie? Na przykład zadbać o linkowanie wewnętrzne. To bardzo istotna kwestia, ponieważ algorytmy Google lepiej rankingują witryny, które opanowały tę sztukę. Na czym polega linkowanie wewnętrzne na stronie? Wyjaśnimy to na przykładzie.

Załóżmy, że prowadzisz internetowy sklep obuwniczy. Właśnie przygotowujesz nowy opis o sneakersach. Na koniec zamieszczasz odnośnik do wpisu blogowego, w którym opowiadałeś, w jaki sposób stworzyć modne stylizacje ze sportowymi butami. Prawda, że to proste? Możesz też zawsze wstawić link do podobnych produktów dostępnych w Twoim sklepie. To także mile widziana praktyka w linkowaniu wewnętrznym oraz działanie, które nie będzie od Ciebie wymagało specjalistycznej wiedzy czy umiejętności.

Adres URL i meta tagi w samodzielnym pozycjonowaniu strony

Jeśli postanowiłeś samodzielnie pozycjonować stronę, pamiętaj o przyjaznym adresie URL. Nie może być to zlepek przypadkowych cyfr czy liter. Podważy to w oczach odbiorcy wiarygodność witryny, a tego przecież nie chcemy. URL powinien zawierać konkrety i pokrywać się z zawartością podstrony, do której prowadzi adres. Nie zapomnij też o metatagach! Są to specjalne znaczniki, które informują o zawartości strony. Najpopularniejsze z nich to title i meta description. Dla każdej podstrony przygotuj osobne metatagi.

Co się opłaca – samodzielne pozycjonowanie czy wynajęcie agencji?

Musisz pamiętać o tym, że na efekty pozycjonowania możesz czekać miesiącami. Przygotuj się na to, jeśli chcesz robić to po swojemu. Bądź też świadom tego, że pozycjonowanie pochłonie sporą część Twojego czasu. Wszelkie działania związane ze zwiększaniem widoczności strony w wyszukiwarce trzeba wykonywać regularnie. Musisz być więc systematyczny i cierpliwy. Jeśli jednak uznasz, że swój czas powinieneś przeznaczyć na rozwijanie biznesu na inne sposoby, nic straconego. Wówczas zwróć się do jednej z agencji marketingowych, które o pozycjonowaniu wiedzą wszystko. Którą opcję można uznać za bardziej opłacalną? Nie damy się namówić na prostą odpowiedź! Opłacać będzie się to, co uznasz za korzystne dla siebie, swojej witryny i biznesu.